Masobraní vzniklo především jako svátek masa, masných výrobků a hodování. Hlavním cílem MASOBRANÍ je před širokou laickou veřejností jednotně prezentovat maso a masné výrobky jako nedílnou součást zdravého životního stylu a vyváženého jídelníčku, dále jako zdroj plnohodnotných bílkovin a snadno stravitelných vitamínů a minerálů. V neposlední řadě jako tradiční součást české kuchyně.
Pořadatelem akce je Český svaz zpracovatelů masa. Letos proběhl už pátý ročník, do kterého se zapojili jak potravinářské řetězce, tak výrobci uzenin a masových specialit. V době pandemie však probíhaly oslavy jen v online prostoru. Rok 2022 se tak stal prvním ročníkem kdy jsme mohli na Hodickém masobraní oslavit svátek masa s širokou veřejností.
Hodice jsme nevybrali zdaleka náhodou. Jsou sídlem jednoho ze závodů Krahulíku a navíc, právě zde v roce 1967 vyrobili první salám Vysočina vůbec, který se postupně stal tím nejprodávanějším salámem u nás. Kde jinde bychom pak měli prezentovat i to, že letos naše první Vysočina slaví 55 let, během kterých se stala nejprodávanějším salámem u nás. Naše rodinné zlato mohli návštěvníci nejen ochutnat, ale i si zakoupit s sebou.
Ve spolupráci s místními dobrovolnými hasiči jsme uspořádali opravdu kvalitní připomínku důležitosti masa, které provonělo celou náves. Lidé se mohli pobavit, oslavit svátek masa, ochutnat nejrůznější produkty krahuleckého masozávodu Krahulík a v neposlední řadě vyhrát i zajímavé ceny v soutěžích.
Kde vlastně vznikla myšlenka na uspořádání této akce? Zeptali jsme se generálního ředitele Krahulíku - MASOZÁVOD Krahulčí a.s. Ing. Jana Kopečného. „Myšlenka vzniku akce na podporu prodeje masa a masných výrobků vznikla před pěti lety v Českém svazu zpracovatelů masa. Cílem akce je prezentovat maso jako nedílnou součást vyváženého jídelníčku. V předchozích letech šlo hlavně o podporu prodeje formou letákových akcí a soutěží, letos jsme poprvé uspořádali i akci pro veřejnost.“
Masobraní jsme využili i jako možnost otestovat nové trendy v potravinářské výrobě a tak se návštěvníci mohli setkat s produkty, pro které se dnes vžil termín “hybridní”. Hybridní potraviny jsou potraviny, kde část živočišné bílkoviny nahradíme bílkovinou rostlinnou. V naší produkci vznikly klobásy s 25% podílem čočky, nebo krup. I přesto že byla akce určená primárně “pravověrným” masožravcům byly tyto produkty vnímány velice kladně.
Akci pozitivně zhodnotila i marketingová managerka Krahulíku, Bc. Vladimíra Popelářová. „Akci hodnotíme jako velmi úspěšnou, dle odhadů dorazilo přibližně mezi 800 - 1000 lidmi. Prodalo se téměř 300 burgerů s naším trhaným vepřovým masem, nebo kuřecím gyrosem. Vytížený byl i náš ochutnávkový stánek, kde nám téměř 100 lidí vyplnilo hodnotící karty, přičemž naše produkty byly vnímány jednoznačně pozitivně.“
Produkty pro ochutnávky jsme vybírali tak, aby návštěvník akce měl možnost seznámit se s co nejširším sortimentem. Nechyběla pomalu vařená masa, připravovaná metodou sous-vide, kdy se maso vaří několik hodin ve vakuu bez toho, aniž by bylo dosaženo bodu varu. Tato metoda zaručuje, že maso je křehké, šťavnaté a navíc si zachová maximum živin.
Dále mohli návštěvníci ochutnat novinky z grilovacího sortimentu, fermentované salámy Corrida a Fiesta, nebo již zmiňovanou Vysočina 1967. Každý návštěvník měl možnost zapojit se do hodnocení ochutnaných produktů. V závěru odpoledne se hodnotící kartičky slosovaly a 3 výherci obdrželi kontaktní gril a tašku produktů.
Na místě byl samozřejmě i stánek s občerstvením, který nabízel například hamburgery s naším trhaným vepřovým, nebo kuřecím gyrosem, na které se tvořily fronty. K zakoupení byly i vynikající šťavnaté steaky z krkovice a grilované klobásy a klobásky. Samozřejmě Krahulecké, které obsahují až 94 % masa a vynikají celou škálou chutí od poctivé masité klobásy, po výrazné jalapeňo papričky, jemnou chuť sýra, či zmíněné hybridní výrobky s čočkou, nebo kroupami. U dětí byl oblíbený párek v rohlíku.
Celý den se také soutěžilo a to nejen o zmíněné grily. Do soutěží se mohli zapojit děti i dospělí. Velmi oblíbená byla soutěž “sestřel si salám”. Vedle hasičské zbrojnice byla postavena fotbalová branka, na které byly zavěšené salámy v různých výškách. Ty si mohl každý od těch nejmenších až po dospělé skopnout. Odměnou dospělým byla Vysočina 1967, nebo Hodický Lovecký salám. Ti nejmenší pak dostávali k salámové výhře ještě nejrůznější drobnosti a sladkosti.
Velmi výrazným momentem pozdního odpoledne byla soutěž v oblékání zásahových obleků, které si tři soutěžící museli v co nejkratším čase obléct. Všichni tři byli obdarováni taškou produktů Krahulíku a dalšími drobnostmi. Během dne proběhlo ještě několik dalších soutěží pro děti, ať už jednotlivce nebo týmy. Mimo soutěží byl pro děti připraven i skákací hrad a dětský koutek, kde si mohli vyrobit masku krahujce, namalovat obrázek či vyluštit křížovku. Největší úspěch u dětí ovšem mělo malování na obličej.
Celé odpoledne bylo doprovázeno hudbou Ládi Vlasáka, kterého večer vystřídala zábava s rockovou kapelou Terestial. První ročník Hodického masobraní tak skončil až k ránu.